Vi modtog en henvendelse på en mobil PTO-dynamometer til effektmåling af landbrugs-, entreprenør- samt industrimotorer.
MadsTech lavede en løsning!
Mobil PTO-dynamometer til effektmåling af landbrugs-, entreprenør- samt industrimotorer.
1: Mobil trailer-monteret system
2: Effektmåling via nedbremsning
3: Fuld kurve med automatisk måling op til 1000hk
4: Fuld programmerbart styresystem
5: Mulighed for at langtidsteste industrimotorer
6: Maksimal totalvægt 2000kg
7: Minimal vedligehold
8: Mulighed for at ændre indgangsaksel
Til projektet er blev der valgt et Eddy Current retarder system.
Eddy Current bremse moduler skaber friktion ved at ændre retning på de magnetiske poler inde i stålet på de roterende svinghjul. Friktionen skabes når der skiftevis ændres mellem syd-pol og nord-pol i de elektrisk spoler som, svinghjulene roterer forbi.
Denne friktion varmer svinghjulene op, og efter som svinghjulene varmes, så mindskes magnetismen, og bremsemomentet vil derefter falde. Et kraftigt kølesystem er derfor nødvendigt
Hvert bremsemodul har en bremsekapacitet maksimalt 4700Nm og understøtter en hastighed op til 4000omdr. per minut.
For at maksimere bremsemomentet og bremsevarigheden er et optimalt kølesystem vigtigt. Inden produktion forberedes designet via en CFD analyse for at finde de mest optimale dimensioner af kølesystemet.
Videoen viser det indre af traileren, hvor de to retardere bremser med fuld kapacitet, hvilket svarer til 750kW genereret varme.
Farven beskriver luftens temperatur, hvor rød er varmest.
For at øge varmeafgivelsen sikres en kraftig luftstrøm med 2 store ventilatorer, der flower 13.000m^3 luft i timen.
Når man ønsker at flytte varme, er det kritisk at luftstrømmen er så turbulent som muligt. Målet er derfor at skabe en kraftig luftstrøm ned forbi retarderne, og aflede friktionsvarmen.
Designet optimeres live ved at ændre placeringen af ventilatorerne samt ændre størrelse og placering af udgangshullet. Resultatet i kølekapacitet vises med det samme, hvilket skaber gode muligheder for at skabe den absolut bedste køleydelse.
Læg mærke til at dette design skaber en cirkulerende luftstrøm ned omkring bremsemodulerne i bunden af traileren, og sikrer at varmen ledes ud.
Forskelle som temperatur ind og ud af systemet tages i betragtning, og også lokal lufthastighed og turbulens specielt nær vejeceller, som er kritiske for at sikre stabile effektmålinger.
Akslerne belastes kraftigt af det moment, der genereres mellem motoren og retarderbremserne. Stress- og sikkerhedsfaktorerne simuleres for at sikre et langtidsholdbart system uden risiko for brud.
I alt har retarderne en bremsekapacitet på 9400Nm, som indgangsakslen vil blive belastet af i værste tilfælde.
Farven i simuleringen beskriver de interne spændinger i akslen, hvor rød er størst.
Indgangsakslen er lavet af varmebehandlet Cromax 280X stål, som både er varme- og korrosionsbestandigt.
Under fuld belastning vil den højest belastede aksel stadig opnå en sikkerhedsfaktor på 2,5, hvilket vil sikre livslang holdbarhed, også når udmattelse/metal-træthed tages i betragtning.
Hovedprioriteten for rammesystemet er at holde vægten lav og styrken høj.
Videoen simulerer to forskellige belastningsscenarier:
1: Nødopbremsning af det trækkende køretøj. Bremsemodulernes vægt er 1000kg i alt. Konstruktionen skal kunne modstå enhver form for blivende deformation, der vil opstå ved normal brug i henhold til Maskin-forordningen, som er lovkrav her i EU.
Denne simulering sikrer, at der ikke vil være nogen permanent deformation efter en kraftig nødopbremsning.
Med andre ord, beskriver simulering at ramme systemet er designet så det styrkemæssigt opnår en sikkerhedsfaktor på 6 i absolut værste tilfælde.
2: Retarderne bremser med fuldt moment under en effektmåling. Dette vil sætte en kraft på næsten 20.000N direkte på vejecellebeslagene, som der samtidig simuleres i videoen.
Denne simulering verificerer, at dynamometeret kan bruges igen og igen uden at have nogen blivende deformation på de belastede dele af rammen.
Den er hermed tilstrækkelig robust designet til at overholde kravene i maskinforordningen i EU.
Styresystemet til bremserne er designet til at styre begge eddy current retardere synkront.
Styresystemet sikrer en rolig regulering under fuld PID-kontrol, hvilket sikrer stabile og fuldautomatiske effektmålinger, uanset om der måles en 50hk motor, eller en 600hk motor.
Styresystemet tager også miljøfaktorer i betragtning for nøjagtige målinger, uanset lufttemperatur, fugtighed eller tryk.
Simulering af markkørsel, manuel styring bremsen og automatisk måling af motoren er mulig med dette system, der altid skaber ensartede og præcise resultater.
Alle MadsTech produkter er i fuld overensstemmelse med gældende EU-forordninger.
Alle maskiner er udstyret med CE-mærkning
Inden et produkt frigives på markedet, bliver informationspakken, som også er en del af CE mærkningen, verificeret. Dette sikrer maksimal sikkerhed for slutbrugeren. Dette betyder bl.a. at:
-Risici ved brug er kortlagt på forhånd, Instruktionsbog og reservedelskatalog er velbeskrevet, produktet er designet med henblik på færrest mulige risici, samt meget meget mere i henhold til EU-regler.
Denne Effektmåler er i fuld overensstemmelse med bl.a.:
2006/42/EU
2023/1230/EU
2014/35/EU
ISO 12100
ISO 3600
EN 60204
AI Website Generator